TERAPIA BEHAWIORALNA
Terapia behawioralna jest metodą ściśle naukową, popartą wieloletnimi badaniami i doświadczeniami terapeutów i diagnostów amerykańskich. Jest jedną z nielicznych form oddziaływań, której skuteczność została naukowo potwierdzona. Wg raportu Narodowego Centrum Autyzmu (National Autism Center, 2009) oddziaływania behawioralne mają największe poparcie naukowe, jeśli chodzi o ich skuteczność w poprawie jakości życia osób cierpiących na autyzm. Skuteczność terapii behawioralnej wynika z faktu, że nie jest to oddziaływanie wymyślone w oderwaniu od nauki, bazujące np. na przypadkowych, szczęśliwych zbiegach okoliczności lecz wręcz przeciwnie, jest to terapia ściśle powiązana ze światem nauki i oparta na wynikach niezliczonych badań podstawowych (dotyczących odkrywania praw rządzących zachowaniem ludzi i zwierząt) i stosowanych (gdzie sprawdza się, na ile odkryte prawa rządzące zachowaniem dają się skutecznie stosować w realnym życiu).
Terapia behawioralna jest blisko związana z dziedziną psychologii o nazwie Stosowana Analiza Zachowania. Niektórzy te terminy używają za synonim.
Stosowana Analiza Zachowania zajmuje się tworzeniem i systematycznym wykorzystaniem procedur wyprowadzonych z praw rządzących zachowaniem w celu poprawienia społecznie istotnych zachowań oraz dąży do udowodnienia w przeprowadzonych eksperymentach, że zastosowane procedury były rzeczywiście odpowiedzialne za zaistniałe zmiany.
Główne cele terapii behawioralnej:
rozwijanie zachowań deficytowych,
redukowanie zachowań niepożądanych,
generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii.
Czynniki wpływające na skuteczność i efektywność terapii behawioralnej to:
indywidualne opracowywanie celów i metod terapeutycznych,
ciągłość i kompleksowość oddziaływań,
uczenie wg programu opracowanego stosownie do potrzeb dziecka,
dostosowanie środowiska do potrzeb osoby z autyzmem,
zapewnienie wyraźnej struktury otoczenia,
podejście funkcjonalne do zachowań trudnych/niepożądanych,
planowe przygotowanie dziecka do uczenia się w przedszkolu i w szkole,
nacisk na generalizowanie nabytych umiejętności,
włączanie rodziny dziecka z autyzmem do terapii.
W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka w toku procesu terapeutyczno-edukacyjnego techniki behawioralne są łączone z poniższymi formami i metodami terapii:
ELEMENTY METODY DOBREGO STARTU
ELEMENTY METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE,
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
METODA KNILLÓW,
KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA - PECS (Picture Exchange Communication System), MÓWIK
TERAPIA RĘKI
![]() |